Претражи овај блог

петак, 13. јун 2014.

Umetničko delo - Umetnik

(Neka,,,moja razmišljanja na tu temu. -Nedovršeno!

Umetničko delo je delo nastalo voljom i radom umetnika što znači da predstvlja i objekat i umetnika tako da svako umetničko delo treba sagledavati kroz prizmu i datog umetničkog dela ali i kroz prizmu umetnika koji ga je stvorio. Tek tada možemo imati kompletan doživljaj koji umetnik hoće da nam prenese.


Nije svako ko se bavi slikanjem,vajanjem,pevanjem itd., umetnik.
Nije svako delo koje je izradio umetnik umetničko delo.
Slikar izrađuje slike a umetnik izgrađuje sebe i one koji dolaze posle njega.
Slikar je na prvom mestu radnik a umetnik je na prvom mestu mislilac, alhemičar.

Koristim reč slikar pri tome misleći na vajar, pesnik, kompozitor i uopšte na sve koji se bave umetnošću kao vidom izražavanja.

Umetnik, umetničko delo
U današnje vreme svedoci smo poplave ljudi koji hoće da promovišu sebe kao umetnike a njihova dela kao umetničkih dela i njihovih arogantnih pritisaka da budu  doživljeni kao takvi. Šta je to umetničko delo,ko se može nazvati umetnikom? Čak i sami umetnici popuštaju pred tim trendom doživljavanja svega i svačega kao umetnosti. Kritičari su ustvari tome najviše krivi i njihova želja za novcem a odsustvo talenta da nešto stvore, ustvari oni su u svojoj jalovoj impotenciji kreativnosti smislili kako da stvarnim umetnicima zadaju konačni udarac. Genijalno. Jednostavno su sve proglasili umetnošću, samo je nešto veća umetnost a nešto je malo manja umetnost, a ko odlučuje o tome?, pa naravno kritičari. I kakvu pojavu sad imamo? Imamo pojavu da jednostavno odete kod nekog "jakog" kritičara platite mu (što više mu platite toliko bolja kritika) i on napiše neku kritiku o vama koja vas hvali u onoj meri u kojoj ste mu dali novca. No dobro, dosta o njima , oni su stvarno jedna bolest u umetnosti .
Dakle, umetnik, umetničko delo.
Mislim stvarno je potrebno već jednom da se razgraniči šta je šta, te kad smo kod toga potrebno je da se razume jedna činjenica na samom početku, a to je da: Nije svako ofarbano platno ili papir, kamen neki ili daska koja je postavljena na pijedestal ili pak 10 reči ukrštenih, umetnost a stvoritelj tog dela umetnik. Isto tako umetnik se ne postaje demokratskom većinom. Dakle šta jeste umetnik -umetničko delo. Polako tek smo počeli da se oslobađamo viška kamena. Što bi mikelanđelo rekao: "Delo je unutar kamena ja ga samo oslobađam viška. Čak šta više, nije svako ofarbano platno ni slika. I sad će te vi reći " Ah, pa znamo mi to!" A ipak velika većina popušta pred naletma samoproklamovanih umetnika zato što jednostavno nisu svesni šta jeste a šta nije umetnost.
 Prvo šta sam zapazio je to da je umetničko delo veće nego prostor ili vreme koje zauzima. O čemu govorim? Primetio sam tokom mog stvaralačkog rada da za pojedina dela dobijem komentar sličan ovome:" Čekaj, kako, pa čini mi se da je slika mnogo veća, barem koliko ja pamtim" ili "Ma siguran sam da je to i to bilo tu i tu na slici". To me je u prvo vreme zaticalo nespremnog i nisam znao kako da protumačim takav stav, a onda sam shvatio. To je ta van dimenziona konstanta koja neko delo pravi umetničkim. Jedna od konstanti, da se bolje izrazim. Dakle, ako delo natera gledaoca da ne samo vidi nego i da doživi delo, ako delo natera gledaoca,slušauca, da izađe iz dimenzija samog dela i da mu mašta doda detalje koji u stvarnosti ne postoje na samom delu onda dobijamo i tu prvu definiciju šta je umetničko delo. Delo koje natera auditorijum da se saživi sa delom je umetničko delo. I opet smo na početku. reći će te: "Da i eto, pustimo preterano jak piskav zvuk ili postavimo izmet na pijedestal i oni nateraju auditorijum da imaju neka osećanja i prema tome to su umetnička dela", ili na nekom koncertu ljudi dožive emocionalnu uznesenost ili zakrčite ceo izložbeni prostor platnima ofarbanim u plavu boju, isto će ljudi imati određena osećanja povodom toga. Ustvari čovek-gledalac-slušalac uvek ima neki vid osećanja. Da li je ovo krivi put onda jer sve je umetničko delo reći će te. Da napomenem da ne možemo osećanja u relaciji sa delom ograničiti ni na lepa ili ružna i prema tome određivati da li je nešto umetnost ili ne. Takođe ne možemo se bazirati ni na količini i/ili kvalitetu rada uloženog u stvaralački proces i prema tome određivati da li je nešto umetničko delo ili nije. I dalje smo na početku... Čak ni samo doživljavanje dela ne može da se tretira kao pokazatelj da je nešto umetničko delo. Ali, šta jeste umetničko delo?Kako razgraničiti umetnost od kiča?
Takođe se dešava da "produhovljeni,načitani" ljudi daju sebi za pravo da određuju šta je umetničko delo a šta nije, zato što recimo, oni su u stanju da sagledaju određeno delo sa filozofske strane. Da se ipak ograničimo za sada na to šta je umetničko delo a ne na to ko o tome može da donese sud.
Može li se konstatovati da je umetničko delo ono delo koje je nastalo: bljesak ideje, mentalni,duhovni,psihički,fizički rad? Ne.
Umetničko delo nije -rad- , mada svi traže potpis umetničkog poteza.
Ja najviše lajkujem da umetnost poredim sa alhemijom, ali to i nije neko poređenje.
Da li je zadatak umetničkog dela da uskomeša emocije u gledaocu i ako jeste koliki i kakav?
Da li je zadatak umetnosti da si In? Da umetnik uvek otkriva ono neotkriveno?
Šta je neotkriveno?

Ustvari sve je ovo blebetanje, ali, koje je bilo potrebno jer šta nam ukazuje, ukazuje nam na pogrešnu tačku gledišta, pogrešan smer gledanja. svo ovo je bilo egoizam a da bi se otkrila umetnost trebamo se okrenuti svetu izvan sebe,trebamo izaći iz sopstvenog ja i sagledati i svet i nas same kao nerazdvojivi deo tog sveta . Sve to je simfonija složenosti koje mogu izgledati kao jednostavnost ali ipak je beskrajno složeno toliko da je nama ne razumljivo. Hvata me strah od takve savršene kompleksnosti kojom smo okruženi i prožeti a koja promiče pored našeg razumevanja i doživljavanja a da mi ni jednog momenta nismo svesni toga. Ceo taj svet okolo nas i u nama samima sve to savršenstvo je umetničko delo. Šta nam to kazuje, kazuje nam da je savršenstvo u bogatstvu međusobno zavisnih manjih savršenstava.

Svekolika okolina nam govori o tome a nikad nismo pogledali, uvek smo tako egoistično tražili savršenstvo umetnosti u nama samima u našem razmišljanju i poimanju a odgovor se nalazio na suprotnoj strani, izvan nas ali i u nama, sve je umetnost. Da li je?
 Biti egoističan je sramota, nazadno, nihilistički i destruktivno, ovo prihvatamo kao aksiomu.
Koliko je sam tehnološki proces bitan? Mislim da nije u nekoj velikoj meri. To jest važno je da umetnik savršeno vlada tehnologijom koja mu je potrebna za izradu dela ali je ipak samo delo ono koje karakteriše umetnika kao takvog. Savršeno vladanje tehnologijom znači da osoba koja savršeno vlada tehnologijom koja mu je potrebna u izradi dela je majstor. Za umetnost ipak treba nešto više. Šta?
Umetničko delo je ono koje utiče na posmatračeve slušaočeve emocije. Dal je? Dal je to samo jedan od aspekata umetničkog dela? Postavlja se i pitanje, da li umetnost ili umetničko delo uopšte i može da se objasni rečima? Logično bi bilo da može, mada kako objasniti osećanje. Zašto se dotičem osećanja, zato što umetnost i jeste kulinarstvo osećanja-emocija.

 Umetnik prenosi gledaocu svoj unutrašnji alhemičarski doživljaj podstičući gledaoca da ga i on sam doživi kao njegov vlastiti.  ?
umetnik i slikar-vajar-pijanista-i sl. nisu isto. umetnik je onaj koji stvara umetnost ostali su izvođači umetnosti ,,,?.

Нема коментара:

Постави коментар